Mad Men

Mad Men

Senior konsulent og kreatør Mikal Olsen Lerøen

”Mad Men”, den fantastiske tv-serien om reklamebransjen i USA, er lagt til New York. Og blir folk avskjedighet får de tips om reklamebyråer i feks Chicago, der de sikkert får jobb. Mens New York forblir scenen til de beste blant de beste. Og jeg tipper at holdningene blant mange annonsører er den samme. At skal du ha de beste, må du velge et byrå i Oslo.

Og det er utvilsomt sant at det ligger veldig mange gode byråer i Oslo. Men det betyr ikke at det er umulig å lage god kommunikasjon utenfor ringvei 3. Så kan en spørre, betyr geografi og adresse noe? Spiller det noen rolle at de fleste store byråene ligger i Oslo? Kanskje. For mesteparten av Norge ligger utenfor Oslo. De fleste forbrukerne bor ikke i Oslo. Og jeg mener ikke at fordi at man spiser lunch på Grünerløkka, så kan man ikke vite hva folk er opptatt av i Sogndal. Men det er et mangfold som forsvinner dersom ikke annonsører tør bruke ambisiøse byråer utenfor Oslogryten.I ”Mad Men” er det når reklameguruen Don Draper snakker med en kelner, heisføreren sin, eller den fattige Brooklynbaserte copywriteren Peggy Oslon, at han får vite hva folk er opptatt av og hvordan de tenker. Og igjen, jeg sier ikke at det ikke finnes vanlige mennesker på Grünerløkka, men de er lettere å få øye på i Sogndal.Her er to myter.

1.    Kvaliteten ligger i Oslo.
Dersom du er best i det du holder på med, så holder du til i Oslo. Jeg skjønner tanken godt jeg. Men det vi i MK Bergen erfarer er at det er mange folk som har de høyeste ambisjoner innenfor sine fagfelt, som likevel ikke vil bo i Norges dyreste og mest hektiske by. At så mange som hver tredje Osloboer drømmer om å flytte, meldte Aftenposten i sommer. Mer interessant kanskje i forhold til rekrutteringen til bransjen er at; ”Blant dem mellom 18 og 44 år sier hele fire av ti at de kunne tenke seg å flytte ut av hovedstaden, viser en meningsmåling Respons har gjort for Aftenposten.” Det er med andre ord ikke så vanskelig å få fatt i ekstremt dyktige folk med høye ambisjoner, selv om man holder til utenfor Oslo.

2.    Nærhet er viktig.
Nærhet er viktig, og det kan virke tungvint å ha byrået sitt i Bergen om en har hovedsete i en annen by. Jeg tror våre kunder opplever oss som svært fleksible i forhold til møter o.l. I tillegg til at stadig flere har, som oss, gode tekniske løsninger for videokonferanser og andre møteformer som feks Skype kan tilby. Men det er en annen nærhet som er enda viktigere. Og det er nærheten til forbrukerne. Nærheten til nordmenn. Og man ser Norge med andre briller, man får et annet perspektiv på folk og hva som rører seg av drømmer og ønsker hos dem, når en har tilhold i en annen by enn Oslo. Selv om du er over snittet oppdatert som reklamemann, så er det ikke sikkert at det du ser gjennom vinduene på kaffebaren “Java” På St. Hanshaugen speiler resten av Norge.

Filmbølgen fra Stavanger, og nå den fjerde musikalske Bergensbølgen viser at det er ambisjonene og ikke geografien, jo faktisk – det er geografien, som skaper kreativitet. For både med musikk i Bergen og film i Stavanger, så sier folk at når de er så langt fra Oslomiljøet, så er det ingen som sier ”Nei, det får vi ikke til”. Det er ingen Jante som trykker miljøene ned. Og man heier på hverandre.

Og det hadde vært moro om flere annonsører våget, ikke bare å tenke utenfor boksen, men også utenfor Oslo-ringen. I ”Mad Men” får annonsørene lite plass. Og de blir enten framstilt som litt enfoldige, eller så aksepterer de de kreative løsningene fra Don Draper og teamet hans uten å mukke. Slik er det selvfølgelig ikke i røynda. For i virkeligheten blir de beste kampanjene til når annonsørene og byråene samarbeider med gjensidig tillit og evner å lytte til hverandre. Og jeg skulle ønske at annonsørene i større grad utnyttet det perspektivet, den kontakten med forbrukerne, og den kreativiteten som kommer av å ikke bli påvirket av et ensartet Oslo-miljø, til å lage god kommunikasjon. Og jada, jeg skulle ønske at jeg ble like cool som Don Draper, men det kan vi dessverre glemme…

Mikael Olsen Lerøen er kreatør og senior konsulent i MK Bergen

Legg igjen en kommentar